Go to main content

Profesjonalne logo dla każdego przedsiębiorstwa – dlaczego jest tak istotne dla rozwoju firmy?

Dlaczego odpowiednio przygotowany znak graficzny – logo – jest tak istotny dla firmy, niezależnie od branży prowadzonej działalności gospodarczej? Wyjaśnienie tej kwestii jest związane ze sposobem, w jaki funkcjonuje ludzka psychika. Mianowicie, logo to ten element, na który odbiorca informacji (czyli obecny bądź potencjalny klient) zwraca uwagę w największym stopniu. Można powiedzieć wręcz, że jest to swego rodzaju wabik, który przyciąga ludzi do danej marki.

Taki stan rzeczy potwierdzają liczne przykłady z polskiego i zagranicznego biznesu w dwudziestym oraz dwudziestym pierwszym wieku. Imponujący sukces biznesowy takich marek, jak np. McDonald’s, KFC, Apple czy Ikea nie byłby możliwy, gdyby nie identyfikacja klientów z daną marką oraz uczucie silnego przywiązania do niej. Nawet jeśli dany produkt nie jest najlepszy bądź najtańszy, konsumenci chętnie go nabywają – to właśnie chęć identyfikowania się z daną marką jest czynnikiem, który w dużym stopniu skłania ich do zakupu.

projekt logo
logo firmowe

Przy pomocy ciekawego logo możliwe jest zaprezentowanie klientowi, jaki jest charakter oraz profil danego przedsiębiorstwa. Jeśli właściciel danego przedsiębiorstwa pragnie, by jego firma uchodziła za swojskie miejsce idealne dla spotkań w gronie rodzinnym, podczas projektowania logo zostaną wykorzystane ciepłe barwy oraz miękkie kształty.

Z kolei przedsiębiorstwa nowoczesne (np. startupy, ale także korporacje czy firmy konsultingowe) starają się, by miało ono elegancki, nowoczesny design oraz stonowane kolory. Nie ma jednej uniwersalnej zasady odnośnie tego, jak powinien wyglądać znak graficzny charakteryzujący dane przedsiębiorstwo – musi być on po prostu dopasowany do profilu i wartości organizacji.

Projektowanie logo dla firmy a spójny wizerunek marki – jaki jest między nimi związek?

Choć związek ten może na pierwszy rzut oka nie wydawać się oczywisty, to praktyka biznesowa pokazuje dobitnie, że projektowanie logo pasującego do profilu firmy jest niezbędne. Dzięki temu można stworzyć spójny wizerunek firmy. Ważne jest przy tym, by było ono z jednej strony wizytówką firmy, a z drugiej – miało charakter długofalowy.

Co oznacza długofalowość? Oznacza to, że znak graficzny firmy powinien być przygotowany w taki sposób, by odzwierciedlać nie tylko profil przedsiębiorstwa w teraźniejszości, ale także w perspektywie przynajmniej kilku najbliższych lat. Jeśli cel ten zostanie osiągnięty, organizacja uzyska wiele korzyści. Przede wszystkim, jej logo zostanie zapamiętane przez klientów. Poza tym, mimo upływu kilku lat będzie ono postrzegane jako nowoczesne. Może się nawet okazać, że nie będzie potrzebny rebranding, czyli odświeżenie logo marki (oczywiście, takie działanie też jest zalecane, jeśli dane przedsiębiorstwo chce wejść na nowe rynki bądź pozyskać nowe grupy klientów).

ponadczasowe logo
Profesjonalna agencja - projektowanie logo i branding

Profesjonalny projekt... czyli?

Dlaczego logo jest tak bardzo istotne właściwie w przypadku każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy działa ono na rynku lokalnym, czy międzynarodowym, jaki jest główny przedmiot prowadzonej przez nie działalności biznesowej itd.? Logo stanowi niejako sposób, w jaki dana organizacja komunikuje się ze swoimi klientami na rynku. To właśnie dlatego tak ważne jest to, by projekt logo miał odpowiednio silny przekaz. Nawet jeśli konsumenci nie zdają sobie z tego sprawy, to w bardzo wielu przypadkach zaczynają oni podświadomie korzystać z oferty właśnie tej firmy, której symbol wywarł na nich wyjątkowo mocny wpływ.

Taki stan rzeczy oznacza, że projekt logo powinien mieć jednoznaczny charakter. Dzięki temu łatwo nasuwają się skojarzenia z danym przedsiębiorstwem. Zasadniczo, zgodnie ze współczesnymi trendami w zakresie projektowania znaków graficznych nie powinno się wykorzystywać w tym celu zbyt wielu różnorodnych, krzykliwych kolorów. Niektórzy mogą wprawdzie twierdzić, że symbole oparte na zasadzie kontrastu występujących w nim barw będzie odpowiednio oddziaływać na odbiorcę. W rzeczywistości jednak bardzo często okazuje się, że efekt jest zupełnie odwrotny, a takie działanie jedynie rozprasza osobę, uniemożliwiając jej skupienie się na właściwym przekazie.

Podczas projektowania logo profesjonaliści często działają wedle zasady: prostota jest najlepsza. Chociaż taka metodyka działania może wydawać się mało profesjonalna i sprawiać wrażenie drogi na skróty, to w rzeczywistości jest ona poparta wieloletnim doświadczeniem biznesowym. Wynika to stąd, że odbiorca podczas przeglądania oferty danej firmy (lub porównywania kilku ofert prezentowanych przez różne przedsiębiorstwa) nie ma zazwyczaj czasu na to, by móc w spokoju kontemplować markę.

Traktuje je on zazwyczaj jedynie jako znak rozpoznawczy (identyfikacyjny) przedsiębiorstwa. W efekcie logo to element, któremu konsument poświęca stosunkowo najmniej uwagi, skupiając się raczej na asortymencie produktów oraz ich cenach. To właśnie dlatego proste, zawierające mało barw oznaczenie jest kluczowe do tego, by móc w krótkim czasie zwrócić na siebie uwagę klienta.

projekt logo - prosty lub złożony
projekt logo marki

Profesjonalnie wykonane logo marki – z czego się składa?

Zgodnie z obowiązującymi prawidłami dotyczącymi współczesnego marketingu przedsiębiorstw, logo firmy to tak naprawdę trzy różne elementy – są nimi:

  • slogan,
  • logotyp,
  • symbol.

Symbol ma postać graficzną. Logotyp ma charakter tekstowy i jest po prostu nazwą firmy (ewentualnie produktu). Jest on określany w branży także jako logo typograficzne. Daje on duże pole do manewru, by nazwę przedsiębiorstwa uczynić bardziej atrakcyjną poprzez wykorzystanie np. odpowiednich kolorów lub nawet czcionki.

Ostatni z elementów, czyli slogan, to krótkie, lecz chwytliwe hasło, które ma zachęcać do skorzystania z oferty produktów lub usług prezentowanych przez daną markę.

Podstawowa księga znaku – czy jest to niezbędny element?

Jeśli za stworzenie logo firmowego zabiera się profesjonalna agencja reklamowa, to najczęściej jednym z wykonywanych przez nią zadań jest przygotowanie także księgi znaków w podstawowym wariancie. Co on obejmuje? Zazwyczaj znajduje się tu określenie tematyki znaku firmowego (symbolu, logotypu oraz sloganu).

To właśnie w podstawowej księdze znaków znajdą się informacje np. na temat tego, czy elementy graficzne mają znajdować się nad nazwą firmy, pod nią, czy może poszczególne litery nazwy mają być przygotowane w taki sposób, jakby same były osobnym elementem graficznym.

Oprócz tego, w księdze znaków umieszcza się różne wersje znaku graficznego, w tym np. wersję przygotowaną w negatywie, obrysie czy monochromatyczną. Dokument ten to także miejsce na to, by móc przedstawić sposób umieszczania znaku firmowego w firmowych dokumentach. Księga znaku podstawowa jest przygotowywana m.in. w formacie pdf.

Stałym elementem prac nad przygotowaniem profesjonalnego znaku jest określenie jego poszczególnych form. Księga identyfikacji obejmuje wszelkie kwestie związane z tym, jak dane logo powinno być przedstawione np. na wizytówkach firmowych, materiałach reklamowych, katalogach firmowych itd.

projekt logo z księgą znaku

Księga znaku – czy warto zamówić ją podczas tworzenia logo marki?

Co zawiera prawidłowo przygotowana księga znaku, która jest zwyczajowo tworzona podczas opracowywania logo marki? Nie ma uniwersalnego wzoru dotyczącego księgi znaku, aczkolwiek przyjmuje się, że powinna ona zawierać przynajmniej takie elementy jak:

  • różne wersje, czyli: podstawowa oraz alternatywne,
  • wyszczególnienie pola ochronnego i podstawowego,
  • techniczny opis kolorystyki i typografii,
  • rozmiary znaku graficznego,
  • modyfikacje, które są niedopuszczalne.

W przypadku skorzystania z oferty specjalistów działających w branży projektowania marki przedsiębiorstwa, księga znaku jest immanentnym elementem prac nad wykreowaniem logo. Co więcej, stanowi ona niejako jego naturalne uzupełnienie. Ponieważ zawiera one techniczne aspekty, instrukcje oraz zalecenia dotyczące tego, w jaki sposób należy wykorzystywać dany znak, jest to użyteczne rozwiązanie szczególnie w przypadku średnich i dużych przedsiębiorstw oraz sieci franczyzowych.

Jest to istotne zwłaszcza w przypadku tych podmiotów, które mają liczne oddziały (filie) rozsiane na terenie całego kraju. Dzięki księdze znaku możliwe jest zunifikowanie (ujednolicenie) projektu logo w taki sposób, by mogło być ono wykorzystywane w jednakowy sposób niezależnie od miejsca.

Tanie logo dla przedsiębiorstwa – czy jest to dobry pomysł na wyróżnienie firmy?

Często zdarza się, że poszukując możliwości redukcji kosztów działalności gospodarczej, przeprowadza się redukcję budżetu firmowego na działania marketingowe. Czy jest to słuszne podejście?

Zdecydowanie nie – o ile w krótkim okresie ograniczenie wydatków finansowych na kwestie związane z promocją marki może wydawać się pozornie korzystnie, to w długiej perspektywie przedsiębiorstwo będzie ponosić istotne koszty z tego tytułu. Przede wszystkim, w wyniku podjęcia takich działań firma może wywrzeć na potencjalnych nabywcach wrażenie braku profesjonalizmu.

W taki sposób bardzo łatwo można zniechęcić do siebie klientów. Niestety, odzyskanie ich będzie znacznie trudniejsze i bardziej czasochłonne.

tanie logo firmowe - czy to się opłaca?

Podobny błąd niezwykle często popełnia się w przypadku nowo powstających firm. Bardzo często początkujący przedsiębiorcy, którzy nie dysponują odpowiednio wysokim kapitałem, decydują się na ograniczenie kosztów właśnie poprzez zamówienie taniego logo firmowego. Niestety, jest to poważny błąd, który może mieć długofalowe konsekwencje dla całej firmy.

W efekcie takiego działania jej rozwój jest znacząco utrudniony już na samym początku cyklu życia przedsiębiorstwa. Dlaczego? Ponieważ tanie logo to zazwyczaj produkt sztampowy, mało wyszukany. Brak w nim indywidualnego, niepowtarzalnego charakteru. Niezwykle trudno w takiej sytuacji wyróżnić się w gronie już istniejących podmiotów, które niejednokrotnie dysponują większym doświadczeniem, portfelem zaufanych klientów oraz wypracowaną reputacją.

Na szczęście, dzięki skorzystaniu z pomocy cenionych profesjonalistów w zakresie marketingu możliwe jest uniknięcie tego problemu.
Ważne jest, by specjaliści, z którymi podejmujemy współpracę, dobrze orientowali się w trendach dotyczących zarówno w zakresie marketingu, jak i dla danej branży.

Oprócz tego powinni oni dysponować nowoczesnym oprogramowaniem pozwalającym na stworzenie finezyjnego, a zarazem prostego w odbiorze znaku firmowego. Pozycjonowanie, dopasowanie do profilu i założeń marketingowych przedsiębiorstwa, grupa docelowa klientów to kolejne atuty, które są charakterystyczne w przypadku współpracy z profesjonalistami. W przypadku skorzystania ze standardowego, mało oryginalnego logo osiągnięcie tego typu korzyści jest niestety znacznie trudniejsze.
Poniesienie wyższych kosztów z tytułu zaprojektowania logo można zatem potraktować jako swego rodzaju długoterminową inwestycję w pomyślny rozwój przedsiębiorstwa na rynku.

koszt logo

Przygotowane profesjonalnego znaku graficznego przedsiębiorstwa w studiu kreatywnym – ile to kosztuje?

Ile może kosztować przygotowane profesjonalnego logo przedsiębiorstwa w studiu kreatywnym? Oczywiście, cena tego typu usługi jest zależna od rodzaju zlecenia czy cennika usług danego studia zajmującego się kreowaniem marki dla biznesu.

Należy jednak pamiętać, że w większości przypadków zadanie polegające na stworzeniu znaku o wysokiej jakości nie jest niestety niczym tanim. Czasem zdarza się, że przedsiębiorcy rezygnują z profesjonalnych usług właśnie z powodów finansowych. Czy jest to dobre podejście? Niekoniecznie, ponieważ skorzystanie z renomowanego studia oznacza współpracę z profesjonalistami.

Ponieważ dysponują oni najczęściej wieloletnim doświadczeniem oraz posiadają obszerne portfolio, ich wsparcie może okazać się bezcenne.

Tym, co oferuje profesjonalny projektant logo, jest indywidualne podejście do każdego klienta. W tym segmencie rynku nie ma miejsca na masowe traktowanie zleceń! Ponieważ każde przedsiębiorstwo zajmuje wyjątkową, specyficzną pozycję na rynku (może być to zarówno nowoczesna firma specjalistów działająca na rynku krajowym, jak i rodzinna restauracja o zasięgu lokalnym), konieczne jest podchodzenie do każdego z klientów w sposób indywidualny.

Aby móc osiągnąć biznesowe korzyści, tj. zdobyć zaufanie klientów oraz zachęcić ich do skorzystania z oferty firmy, zgodna współpraca podczas przygotowywania logo przedsiębiorstwa stanowi absolutne must have.

To nie jedyny plus wynikający ze współpracy ze studiem kreatywnym. Profesjonaliści w nim zatrudnieni są w stanie takie stworzyć takie logo, które będzie wyjątkowe i wyróżni się spośród dziesiątek sztampowych logotypów spotykanych na rynku. Jest to szczególnie ważne np. w tych branżach rynku, w których panuje silna konkurencja między firmami.

Oryginalny znak może w dużej mierze pomóc także nowym firmom, które dopiero wchodzą na dany rynek. Widząc nietypowe, lecz dobrze dopasowane elementy graficzne, klienci poczują się emocjonalnie związani z daną marką.

Od czego rozpoczyna się zazwyczaj proces projektowania? Etap właściwy, czyli tworzenie logotypu, jest zazwyczaj poprzedzone przez brief i analizę tematu. Dopiero potem tworzony jest sam projekt logo i księga znaków.

Logo firmy a drukowane materiały reklamowe – o czym warto pamiętać?

Oznaczenie firmy to ważny, lecz nie jedyny element związany z prowadzeniem działań marketingowych przedsiębiorstwa. Ważne są także tradycyjne, czyli drukowane materiały reklamowe. Podczas tworzenia różnego rodzaju ulotek, broszur informacyjnych czy nadruków na długopisach, t-shirtach itd. trzeba pamiętać o tym, że umieszczenie na nich nazwy przedsiębiorstwa może niestety okazać się niewystarczające. Aby przedsiębiorstwo mogło w odpowiedni sposób zapisać się w świadomości odbiorcy, konieczne jest także dodanie profesjonalnego symbolu danej marki.

Jak można dodatkowo uwypuklić logo firmy podczas przygotowywania drukowanych materiałów reklamowych? Na szczęście, w obecnych czasach istnieje wiele metod osiągnięcia tego celu. Jednym z nich jest pokrycie go lakierem połyskującym. Dzięki temu będzie wyróżniać się pośród innych elementów ulotki (np. adresu firmy itd.), stanowiąc zarazem jego istotny fragment. Innym z dopuszczalnych rozwiązań jest pokrycie okładki broszury za pomocą matowej folii (oczywiście, może być to także folia połyskowa). Z kolei do ozdobienia samego logo marki warto wykorzystać stamp w kolorze srebrnym lub złotym. Choć tego typu zabiegi oznaczają konieczność poniesienia wyższych kosztów związanych z przygotowaniem materiałów reklamowych, to takie działanie może znacząco poprawić rozpoznawalność danej marki.

logo do druku
logo - projekt

Z drugiej strony, podczas przygotowywania materiałów promocyjnych wyposażonych w ozdobne logo trzeba pamiętać, by skorzystać z pomocy profesjonalistów w tym zakresie. Działanie na własną rękę, bez odpowiedniego wyczucia i doświadczenia może przynieść wręcz odwrotne efekty.

Dlaczego? Wyjaśnienie tej kwestii jest bardzo proste: jeśli podczas opracowywania materiałów do ozdobienia marki zostanie zbyt mocno pokryte lakierem itp., może to wywołać w odbiorcach poczucie tandety i braku gustu. A stąd już bardzo blisko do odwrócenia się od danej marki...
Jak można temu zaradzić? Profesjonalne doradztwo, jakie oferuje projektant logo, z pewnością pozwoli uniknąć takiego ryzyka.

Dzięki swojemu doświadczeniu wykształconemu w toku wieloletniej współpracy z klientami z różnych branż są oni w stanie szybko ocenić, w jaki sposób można nadać niepowtarzalny charakter również materiałom reklamowym.

Przygotowywanie profesjonalnego logo dla przedsiębiorstwa – aspekty techniczne.

W jaki sposób pracuje się nad stworzeniem firmowego logo?

Jeśli zamierzasz zlecić wykonanie zespołowi specjalistów profesjonalnego znaku dla swojego przedsiębiorstwa, zastanawiasz się zapewne, jak wyglądają techniczne aspekty związane z jego stworzeniem. Nie ma w tym nic dziwnego, tym bardziej że tworzenie znaku marki „od kuchni” jest ciekawym zajęciem.
W zależności od stopnia złożoności zlecenia, nad przygotowaniem koncepcji może pracować nawet trzech doświadczonych grafików. Pracują oni w trybie określanym jako tak zwany „brain storm”, czyli „burza mózgów”.

Na czym polega to rozwiązanie? Wytłumaczenie idei „burzy mózgów” jest wbrew pozorom całkiem proste. Taki charakter pracy polega na tym, że graficy odpowiedzialni za stworzenie logo wysuwają własne pomysły i luźne skojarzenia oraz pomysły. Panuje przy tym pełna dowolność w zakresie propozycji. Następnie, spośród wszystkich pomysłów wybierane są te, które zdaniem całego zespołu mogą faktycznie być wykorzystane przy tworzeniu ostatecznego rozwiązania.

proces projektowania logo

Kolejnym etapem jest opracowanie logo od strony technicznej, tzn. przygotowanie wstępnej wersji (draftu) w odpowiednim programie graficznym. Tak przygotowana wersja robocza zostaje przedstawiona klientowi, który może zgłosić ewentualne sugestie, poprawki oraz propozycje. Po ich uwzględnieniu zmiany zostaną zaimplementowane.

Cały proces – począwszy od zbadania potrzeb klienta, przez dyskusje grafików, prace z oprogramowaniem komputerowym, konsultacje z klientem aż po stworzenie finalnego produktu – trwa zazwyczaj nie dłużej niż kilka dni. Ponieważ profesjonalni graficy dysponują już własnymi wersjami roboczymi (zostały one z reguły wypracowane w toku wieloletnich prac z różnymi klientami), cały proces może być dzięki temu realizowany dość szybko i sprawnie.

To właśnie dlatego podczas wyboru firmy ważne jest jej dotychczasowe doświadczenie biznesowe. Jedynie takie przedsiębiorstwo, które działa od wielu lat na rynku, jest w stanie odpowiednio zrozumieć potrzeby klienta oraz zaproponować mu dostarczenie takich rozwiązań, które mogą zostać przez niego zaakceptowane.

Dlaczego jest to możliwe? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: ponieważ doświadczona firma przez wiele lat konsultowała sprawy związane z tworzeniem logo firmy z różnorodnymi klientami. Ponieważ działają oni w różnych branżach, mają inny profil docelowego klienta itd., naturalne jest, że logo każdego przedsiębiorstwa będzie wyglądać zupełnie inaczej.

Czasem może okazać się, że dana firma nie potrzebuje nowego logotypu – konieczne może okazać się jedynie odświeżenie dotychczasowego. W takiej sytuacji pomoc profesjonalnej firmy graficznej także może okazać się niezbędna – specjaliści naszej firmy skonsultują z klientem jego potrzeby oraz oczekiwania.

Efekt konsultacji będzie produktem, który w pełni odzwierciedla aktualną pozycję przedsiębiorstwa na rynku oraz charakter jego klientów.

Czy tanie rozwiązanie może być dobre?

Niestety, ale taka zależność nie zachodzi. Dobrej jakości logo, które inspiruje klientów oraz zachęca ich do skorzystania z usług/produktów oferowanych przez dane przedsiębiorstwo, to wartość dodana dla przedsiębiorstwa. Choć może się to wydawać stwierdzeniem banalnym, to w rzeczywistości pomaga ono w budowaniu trwałej, silnej pozycji konkurencyjnej firmy na rynku.

Taki stan rzeczy oznacza, że zaprojektowanie trafnego znaku graficznego nie może być tanie. W opłacie należnej specjalistom za jego przygotowanie należy uwzględnić nie tylko fakt, że graficy spędzają kilka lub kilkanaście godzin na konsultacjach oraz pracy z oprogramowaniem graficznym. Ważne jest także ich wyczucie oraz zmysł biznesowy, doświadczenie oraz znajomość zasad funkcjonowania biznesu.

Z drugiej strony, podczas zlecenia pracy profesjonalnemu studiu dopuszczalna jest możliwość przekazania autorskich praw majątkowych na przedsiębiorstwo zamawiające znak graficzny. W takim przypadku zawierana jest stosowna umowa – jej przedmiotem jest wówczas także przeniesienie praw majątkowych.

To jeszcze nie wszystkie korzyści, na jakie może liczyć klient zlecający naszej firmie wykonanie pracy. Wraz z projektem graficznym dostarczana jest także księga znaku – jest to w pewnym sensie instrukcja dotycząca tego, w jaki sposób należy posługiwać się danym logo.

Podsumowanie

Profesjonalne oznaczenie marki przedsiębiorstwa jest jednym ze sposobów pozwalających na zakomunikowanie odbiorcom (konsumentom) kultury biznesowej, misji, wizji oraz wartości, jakie wyznaje dane przedsiębiorstwo.

Można powiedzieć wręcz, że bez tego elementu trudno jest stworzyć prężnie rozwijającą się, nowoczesną organizację.

W Reklama PROSTO znajdziesz usługę profesjonalnego projektowania logo - zapraszamy do kontaktu.

logo produktowe, logo firmowe

Powiązane materiały

Mobile: +48 661 122 514

E-mail: info@reklamaprosto.pl

Reklama PROSTO
ul. Traugutta 1/9
43-502 Czechowice-Dziedzice


Agencja reklamowa, brandingowa i interaktywna
- Bielsko-Biała, Czechowice-Dziedzice, Pszczyna, Katowice