Go to main content

Kwiaciarnia Niemczyk

Przygotowanie pełnego brandingu (projektu logo i identyfikacji) dla Kwiaciarni Niemczyk było czystą przyjemnością. Od poznania firmy po analizę aż po przygotowywanie całej wizualnej strony - świetna współpraca z klientem.

Pod zdjęciami realizacji i projektami poniżej znajdziecie pełny opis jak wyglądał proces brandingu, ale także film, w ktorym opowiadam o procesie i pokazuję obrazowo jak wyglądały poszczególne etapy.

Kwiaciarnia Niemczyk - Branding
projekt tablicy wejściowej na drzwi, projekt tablicy dojazdowej
Folia wycinana na szybę, metki reklamowe, wizytówki
Branding, projekt logo, księga znaku
projekt ulotki, ulotki reklamowe, pieczątka na torbę, projekt pieczątki
Projekt strony internetowej

Proces brandingu zazwyczaj zaczyna się od czegoś, co nazywamy Brand Discovery. Jest to etap w którym podczas wypełnienia dość obszernej i wnikliwej ankiety, wraz z klientem, odpowiadamy na szereg pytań, które pomogą sprecyzować jaki powinien być rezultat procesu brandingu.

Pierwszym segmentem jest zbudowanie awatarów czyli profili potencjalnych klientów: jakiego rodzaju rozwiązań poszukują, jak podejmują decyzje odnośnie zakupów, jakie mają podejście do budowania relacji ze sprzedawcą oraz wiele innych czynników pozwalających na stworzenie profili tych osób. Drugim segmentem jest opisanie różnych subiektywnych rzeczy związanych z marką, produktem i usługą takich jak jakiego rodzaju ich problemy rozwiązują, jaką osobowość reprezentuje firma, jak sprawiamy, że czują się klienci i czym się wyróżniamy.

Kolejnym etapem jest również ustalenie tego jak wygląda obraz konkurencji i jak wygląda nasz wizerunek względem wizerunku firm konkurencyjnych.

rebranding, zmiana logo firmy

W przypadku rebrandingu ważna jest również analiza aktualnego wizerunku i to jak oceniają nas obecni klienci. Jakie kolory opisują twoją markę jakiego rodzaju kroju używasz bądź jaki jest język Twoich odbiorców, co aktualnie twoje logo komunikuje klientom i jaki masz kontakt obecnie z klientami - również to jakiego rodzaju, jak często i jakiego tonu używasz. Te bardzo ważne pytania pozwalają w sposób bardziej świadomy przeanalizować aktualną sytuację by móc stworzyć Brand, który da jak największe szanse dalszego rozwoju.

W przypadku Kwiaciarni Niemczyk z Czechowic-Dziedzic proces był swego rodzaju połączeniem rebrandingu i budowania wizerunku od podstaw ponieważ jest to Kwiaciarnia z blisko 40-letnim doświadczeniem i byciem na rynku, a jednocześnie nie wykształtowała i nie używała nigdy identyfikacji wizualnej w sposób widoczny poza social media.

Po wypełnieniu brand discovery przeszliśmy do etapu analizy stanu obecnego oraz konkurencji. Na podstawie materiałów fotograficznych oraz obecności online ustalone zostało, że obecny Brand funkcjonuje wyłącznie w przestrzeni socialmedia, identyfikacja kierunkowa do siedziby jest bardzo ograniczona i nie zawiera w sobie identyfikacji wizualnej, a jedynie prosty komunikat funkcjonalny. Ustalono czym aktualnie kwiaciarnia wyróżnia się i przyciąga swoich klientów od lat, a gdzie są możliwe obszary do poprawy. Z obszarów tych wybraliśmy między innymi tablice dojazdowe oraz lekkie zmiany wystroju wnętrza i elewacji, które będą nietrudne do wdrożenia, a zaczną budować nowy wizerunek w sposób skuteczny.

analiza logo firmy, analiza znaku firmowego, audyt wizerunku
analiza wizerunku konkurencji, badanie konkurencji

Analiza konkurencji wykazała iż lokalnie funkcjonuje kilka kwiaciarni, z których kilka jest w promieniu półtorej kilometra. Zarówno pod względem identyfikacji zewnętrznej, asortymentu, jak i podejścia do klienta oferta konkurencyjna wydaje się być mniej atrakcyjna. Przewagą konkurencyjnych kwiaciarni natomiast jest lokalizacja i łatwość dojazdu, co daje do myślenia w zakresie tego na co stawiać nacisk – przeciągnięcie klienta z dalszych obszarów. Pozostałe kwiaciarnie również prezentują w okolicy swojej siedziby swoje wizerunki, ale w sposób mało efektowny, choć umiarkowanie komunikatywny.

Jedna z kwiaciarni ma problem z obco brzmiącą nazwą o trudnej pisowni oraz drugą równolegle funkcjonującą nazwą generyczną “Kwiaciarnia u Kasi”. Wiele do życzenia pozostawia również estetyka prezentacji reklam zewnętrznych. Inna z kwiaciarni, mająca świetną lokalizację, eksponuje niedopracowany i przeterminowany oraz mało wyrazisty wizerunek na elewacji. Kolejna kwiaciarnia funkcjonująca w obrębie centrum handlowego, w zasadzie nie posiada wizerunku zarówno online jak i w samym centrum handlowym, a także nie zapada w pamięć i nie przyciąga szerokością asortymentu.

W procesie definiowania awatarów klientów nie zostały wyróżnione osobowości bardzo charakterystyczne. Został dokonany podział na klientów w dwóch kategoriach: wymagających oraz oczekujących niskiej ceny. Ustaliliśmy że spośród klientów wymagających większością są klienci lokalni podejmujący decyzje dość impulsywnie, chcący zbudować relację w trakcie zakupów, którym zależy na jakości i trwałości produktów. Ci klienci najczęściej chwalą kwiaciarnię za trwałość i piękno produktów. Ustaliliśmy że rozwiązujemy ich potrzeby otoczenia się pięknymi rzeczami, samozadowolenia i obdarowywania kogoś.

Druga grupa klientów, oczekująca niskich cen, kładzie nacisk na zakup łatwy i konkretny, przed którym często robi research cenowy. Ten klient oczekuje uniwersalności, niskiej ceny nawet kosztem jakości i preferuje modne produkty w niskich cenach. Ustaliliśmy że rozwiązujemy ich potrzeby upiększenia otoczenia i zrobienia przyjemności innej osobie, ale w ramach niższego budżetu.

Budowanie brandu będzie skupiało się na pierwszej grupie, ponieważ bardziej wyrafinowany i zbudowany wizerunek przyciągnie obietnicą większej jakości i rozpoznawalności podczas gdy klienci kierujący się wyłącznie niską ceną będą przeciągani głównie czasowymi promocjami.

tworzenie person klientów, analiza klientów i ich upodobań
eksploracja logo, rekonstrukcja i udoskonalenie znaku

Pewnymi kluczowymi frazami ustalonymi w procesie Brand Discovery dla marki Kwiaciarnia Niemczyk są:

  • Kochamy przyrodę
  • Dajemy sporo energii i optymizmu
  • Inspirujemy do zmian w otoczeniu klienta
  • Zawsze świeży towar, szeroki asortyment, rodzinna atmosfera i punktualność
  • Kompetentni pracownicy (wiedza i umiejętności manualne)
  • Podążamy za trendami dla klienta
  • Rodzinnie od 1983 roku! Prowadzona przez pokolenia fachowców dla kolejnych pokoleń klientów
  • Towarzyszymy klientom przy celebrowaniu większości ważnych momentów w ich życiu - i wesołych i smutnych

Ustaliliśmy że klienci poszukujący ich usług używają słów takich jak: florystyczne, kwiaty, kwiaciarnia.

Wstępne wytyczne odnośnie nowego Logo, zawierają informacje by zachowana była stylistyka i kolorystyka aktualnego, ale z możliwością pójścia w innych kierunkach.

Dotychczasowa komunikacja online z klientami odbywała się około dwa razy w tygodniu, styl komunikacji nie był ustalony, ale raczej w kierunku swobodnego. Podczas interakcji klienci często wplatają anegdoty i są na ogół dość rozmowni.
Ponieważ logotyp dostarczony przez klienta był technicznie do dopracowania wykonaliśmy jego rekonstrukcję wraz z kilkoma pośrednimi wersjami rozwojowymi. Wykonane zostało również kilka innych propozycji oraz ulepszona forma obecnego znaku.

Na etapie poszukiwania stylistyki możliwej do zastosowania w komunikacji przygotowano cztery różne kierunki w których potencjalnie można pójść wraz z komentarzem odnośnie interpretacji oraz znaków szczególnych każdej z nich. Pierwsza to stylistyka połączenia pastelowych róży i bieli z fakturami bielonego drewna i delikatnymi kwiecistymi wzorami, co nadaje bardzo kobiecego, filigranowego charakteru, ale jednak nie sugeruje wysokiej jakości. Drugim wariantem jest bardzo eleganckie połączenie ciemnego tła, zdjęć eleganckich kwiatów z bardziej wyrazistym złotawym liternictwem, co nadaje dość wyjątkowy charakter sugerujący wysoką jakość.
Trzecim wariantem był terakotowo-drewniany w kolorystyce wzór łączący monochromatyczne botaniczne motywy i klasyczne liternictwo z rozmytym akwarelowym tłem - połączenie sugerujące duże doświadczenie, pewną historię i klasę marki i nie rzutujące na jakości. Ostatnim eksplorowanym stylem było połączenie botanicznej ryciny w czerni i bieli oraz klasycznych napisów z fotografiami kwiatów. Styl ten jednak bardzo mocno sugerował bardziej pogrzebowy charakter produktów, dlatego nie został wzięty pod uwagę w dalszych etapach budowania projektów.

poszukiwanie stylistyki brandu, budowanie stylu brandu, styl komunikacji wizualnej
branding, projekty graficzne, projekt logo,  wizytówki, ulotki, strony WWW i metki

No bazie wszystkich zebranych informacji oraz zdefiniowanych styli przygotowane zostało pięć kompletnych zestawów projektów, z których każdy zawiera logo od wersji monochromatycznej, kolorowej, przykładową ulotkę, wizytówkę, projekt strony internetowej, zawieszki uniwersalnej do zastosowania na kwiatach ciętych i doniczkowych oraz wzór papieru pakowego do kwiatów ciętych.

Dla ułatwienia porównania każdy zestaw projektów był w podobnym układzie i zaprezentowany w formie osobnych kompletnych plików PDF. Znak monochromatyczny zaprezentowany był też w negatywie i w wersjach pomniejszonych, dla ułatwienia porównania czytelności znaków. Przygotowywanie w ten sposób projektów znaków, w kontekście projektów graficznych z zastosowaniem ich, daje możliwość dużo bardziej świadomego wyboru oraz dyskusji nt. tworzonego brandu.

Etapem kolejnym było spotkanie w celu omówienia zaprezentowanych brandów i ustalenia dalszych etapów prac.

Po spotkaniu wybrany został finalnie znak będący rozwinięciem i udoskonaleniem znaku dotychczasowego.
Po zaakceptowaniu znaku przygotowany został brand manual zawierający zasady budowy i wykorzystywania brandu oraz utworzone projekty jako przykład komponowania projektów graficznych z wykorzystaniem zaprojektowanego znaku.

Komplet plików z procesu branding - od analizy, przez wybór styli i projekty znaków aż po kompletny i pełny brand manual dostępne są za zgodą Kwiaciarni Niemczyk z Czechowic-Dziedzic do pobrania tutaj:

Pełny branding i brand manual (księga znaku)

księga znaku, brand manual, pełny branding firmy

Powiązane materiały

Mobile: +48 661 122 514

E-mail: info@reklamaprosto.pl

Reklama PROSTO
ul. Traugutta 1/9
43-502 Czechowice-Dziedzice


Agencja reklamowa, brandingowa i interaktywna
- Bielsko-Biała, Czechowice-Dziedzice, Pszczyna, Katowice